Bloggarkiv

måndag 7 januari 2013

Från början......

 
DERBYVÄSKAN
 
Först av allt så klippte jag itu Moradekalerna 
för att få ut flera remsor.
 
 

Som jag sen tejpade på grövre plast.
Leksand har egen hockeytejp så där var det
bara att tejpa på den grövre plasten också.


 
25 st remsor med längden 130 cm.


Hälften av var i färg eller lag.



 På nyårsdagen började jag att vika och nåla remsorna.
28 mm breda remsor 130 cm långa.
 
 
Onsdag kväll börjar jag sy remsorna.
 

Torsdag kväll lägger jag 10 st remsor bredvid varandra
och flätar in 4 st på mitten. Det är början på botten.
Jag mäter noga omkretsen så jag vet måttet där jag ska sy ihop
remsorna som man ska fläta uppåt med. Viktigt att de blir lika.
Så väskan blir jämn.11 remsor syr du ihop ,den sista ska ligga innanför
kanten så den kan vara ca 5-6 mm kortare i omkrets.


 
Sen börjar det roliga att fläta ihop väskan.
När du flätat upp alla 10 remsorna och ska vända nedåt
så lägger du den kortaste ihopsydda remsan innanför kanten
och flätar innåt i väskan. Sen får du dra och spänna efter och
gömma nån skarv.
 
 
När du bestämt dig för vilka handtag du ska ha på väskan
så kan du sy ett varv runt översta kanten och samtidigt sy fast
handtagen.
 

Sen får du dekorera och styla väskan .
 



Jag klippte ut hästar ur nya disktrasor som jag nålade fast.
Sen trädde jag i band längst upp.


 

 Och så fick ett par Derbyhästar äkta handmålade
 från Nils Olssons Hemslöjd Nusnäs hänga med loggan
som är laminerad i plast.

 

 
På en av kortsidorna ser det ut så här.
 
 
 
Och på den andra så här.
 
 
 
Väskan var klar vid kl.09.30 på lördagen den 5 januari
och vi åkte till Stockholm vid 10.00.
 
Festen på Globen blev lyckad och kommer att gå till historien.....
Lyssna här
 
Redan nu så planerar jag att göra en kvalserieväska.
Ni som tänker pröva att göra en egen väska  LYCKA TILL.
 
Min hemsida


2 kommentarer:

  1. Vilka fina väskor du gör, jag tänkte också gå på en kurs för att lära mig .
    Agneta

    SvaraRadera
  2. WoW vad läcker väskan är. Birgit

    SvaraRadera

Summa sidvisningar

Leta i den här bloggen