Bloggarkiv

söndag 30 mars 2014

Från stickling till Pilkon....


Det är enkelt att sätta sticklingar av pil.
En sticklings längd är 25 cm varav du sticker ner 20 cm i jorden.
Observera så du inte sätter den upp och ner.



Efter ett par veckor har den börjat sätta fart .
det som krävs är att det +8 i jorden.


 Mina pinnar som jag skördar varje år gör jag 
olika saker med.Idag blev det en växtkon.


 9 st käppar satte jag i en kruka
som jag sen virade runt pilen med.


 Jag tog två slanor som jag började med i toppändarna.
Och började på två ställen samtidigt.


Sen gjorde jag lite extra knutar på slanorna runt om för att få
extra stadga i konen och för att pilen jag använde var färsk.


Hade jag torkat den och sen blötlagt den så 
hade jag sluppit krympmånen på pilen.
Men eftersom den ska stå ute och nåt ska 
slingra sig runt så tyckte jag att det spela ingen roll.
Sorterna jag använde heter Röd Belgia och Salix Viminalis (korgvide)
Jag odlar 8 sorter och sticklingar finns om du är intresserad.

Min hemsida  www.pil-lena.se

Min nya Bloggsida  Av packtejp gör jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar

Leta i den här bloggen