Bloggarkiv

torsdag 5 juni 2014

Flätad kant av rabatt , medeltida hägn och Pilkojan nu.


Att kanta en rabatt är både roligt och vackert.


Tänk på att ha minst 3 stolpar på kortsidorna.
Och dubbla längst in.


Skarva mot insidan av rabatten och börja med tunna eller grova änden 
för att få jämn höjd hela vägen.Alltså du tar grova änden om det ser lägre ut 
och tunna om det ser högre ut.


Jag har använt färska pilslanor.


Följ pilen i svängarna så du inte tvingar den .Då knäcks den.
På kortsidorna kan du hålla tummen och trycka emot på utsidan
för att slippa att den knäcks.


Vår katt är alltid med och ser vad som händer i pilträgår`n.
Hon gillar pinnarna.


Sen är det bara att slå sig ner med en kopp kaffe 
och njuta av sommaren.


Jag rev det förra hägnet som klarade att stå i 15 år.
Den här gången så testar jag med armeringsjärn som stolpar.
Förra staketet hade levande pilstolpar.
Ingången är klädd med Alpklematis på båda sidor.


Du måste ha minst 5 stolpar för att få till flätningen.
Och här får du också tänka på att börja och sluta med grov eller tunn ända
 växelvis för att få jämn höjd på staketet.


Pilhyddan som jag klippte tidigt börjar nu bli riktigt grön och tät.

Vill önska er alla en skön sommar och hälsa er välkomna hit.

Min hemsida:

Min andra bloggsida:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar

Leta i den här bloggen