Bloggarkiv

onsdag 10 september 2014

Lokalt Ekologiskt Odlad har jag framställt.....


Av pilen har jag nu gjort ...


PILESNAPS
Det har tagit sin tid från vår till höst.
För 14 år sen så såg jag en film där de 
gjorde detta .Men så är det tiden och tillfället 
som fått styra när jag skulle göra det.
Och äntligen ....


Av Pommersk Dugpil (röda sorten)



Och Korgvide (Salix Viminalis)


Först klippte jag bitar och la i glasburkar.
Sen hällde jag på sprit 32 % och lät det stå.


I upp till 6 veckor stod det innan jag silade, 
men man kunde se efter ett par dagar hur
 färgen dragits ur pinnarna.


Jag kokade sockerlag efter jag silat.
Och lät det stå nån månad.
Sen silade jag igen genom 
bärsil och kaffefilter flera gånger.


Innan jag hällde upp på rena flaskor 
och gjorde etiketter med en bild på pinnarna innan jag klippte dom.


 Om man tar en kork av pilsnapsen så verkar den på 5 min.
Ett piller verkar på 25 min.
Rena hälsodrycken i medicinskt syfte eftersom den innehåller salicylsyra.
Men självklart så kan den drickas till måltid.


 Receptet:
50 cl sprit (koncentrat)
2 dl vatten
150 gram rårörsocker
Sen får du smaka av och späda med sprit
efter tycke och smak.
Och sen låta det stå och mogna nån månad.
Helt enkelt pröva sig fram.
Lycka till

Min hemsida:

Min andra blogg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar

Leta i den här bloggen