Bloggarkiv

söndag 28 maj 2017

Årets Trädgårdsmässa 2017 i Tällberg

   
                                            Trädgård och Uterum i Tällberg 13-14 maj
                                                             på Villa Långbers

                                      För andra året så var jag med på trädgårdsmässan i Tällberg.
                                      En vackrare plats får man leta efter med den utsikten.
                                      Mässan är ute och det är det som är grejen med trädgårdsmässa.
                                      


En dröm som jag haft i flera år är att göra nåt i skulptur.
Började fundera lite i historien hur Villa Långbers startades.
 Två kvinnor Elsa och Wilma startade 1936 ett pensionat där.
Och Wilma började jag fläta med avbarkad pil i mitten på april.
Mer om historien kan ni läsa på Villa Långbers sida.



Först så flätade jag en oval krans
som jag la stagen runt om.
Sen flätade jag kimning.
Vidare med enkel fransk sidflätning. 
Och varvade med kimning igen osv.

                                   
För att få till bysten så la jag i extra pinnar för att bygga ut
formen. Hittade en bild så jag hade nån ide hur jag skulle göra.
Sen blev det lite chatt på fb med min lärare i Danmark.


 Sen tänkte jag till hur allt ska skulle slutföras .




Gjorde huvudet för sig och lämnade öppet 
vid armhålor för att komma åt när huvud skulle fästas
till kroppen.



Fördel med avbarkad pil är att man kan blötlägga och torka 
om vartannat när man ska jobba med det.


Huvudet formar sig efter 
mina händer som styr pilen.









                                                            Dags att fästa huvudet .



En liten näsa och haka och sen forma till armar.
Vidare med en Wilma Hatt .

En ställning som håller kroppen klär jag med säckväv
och knyter kjolen runt om också gjord av pil i olika färger (färsk).
Och hår av lin. Mun av röd korallkornell, ögon av svart färgad avbarkad pil.





Projekt skulptur 
klar till mässan.


Dags att bygga insprationsträdgård till mässan.
Först mäta.








 Medeltida hägn.



 Inspirationsträdgård


 Klart för att ställas i ordning.



 Soffa och bord görs på beställning.
Rostårta från Blomsterflärd i Leksand. 
 Egendesignad vas.


 Wilma på plats.



 Kaffe koppar från Gustavsberg med namnet Salix .






Vimplar sydda av mig .


Det gröna spettet framför Wilma är designat av min sambo .
 Bordsduken och kudde i samma tyg sydda av mig.
Dessutom korgar,bricka,hattstock m.m. gjort av mig.



Här är jag framför levande pilen Salix Viminalis (korgvide)


Min monter på mässan.



Wilma.




Måndag efter mässan .


Torsdag efter mässan bygger ett 3 meters medeltida hägn .


 Det jag byggt står kvar .
För olika projekt framöver.

 Till sist så vill jag nämna om kursen på Villa Långbers i September .
Gå in och läs mer på deras hemsida och anmäl dig nu .
Min lärare från Danmark håller i den .
Så ses vi då.

Min hemsida 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar

Leta i den här bloggen