Bloggarkiv

torsdag 2 maj 2019

VÅREN I PILTRÄGÅR`N


Äntligen lite tid att skriva.
Det har hänt en del saker .
Förbereder inför Trädgårdsmässan i Tällberg nu.
Det blir fjärde året jag är med,
 och att inspirera andra har blivit lite av det jag gör.
Har testat olika sorter och material för att utveckla.


Det finns inget som är så rogivande att få sitta och knacka en korg
så där rakt upp och ner av material som man odlat själv.


I år fick jag sån lust att göra en korg av färskt material
med en stark sidoflätning som heter kimning.
Bara för att se hur den blir när materialet torkat.
Normalt så torkar man materialet först och blötlägger sen i rumstemperatur 
i 5 -9 dagar beroende på grovlek.


Nu har denna korg stått ute sen jag flätade den med färskt material.
Så vi får se hur den känns till midsommar.
Men visst är det härliga färger av korgvide,röd belgia , pommersk dugpil.
Och än så länge känns korgen stabil.


Visste ni att det går att göra snaps av korgvide och pommersk dugpil.
Du kan även göra fina flätade träd i krukor, levande hägn m.m.


 

Jag gjorde detta Röd Belgia träd för många år sedan av en pinne 
med sidogrenar. Det har jag skördat av varje år .
Och fått fin flätpil. Fungerar perfekt som klätterträd till katten.
Om du ska ha lite pil till husbehov hemma så tycker jag att dessa tre sorter jag skrivit om 
räcker bra. Du kan göra kransar , hjärtan , spaljeèr m.m.

VÄLKOMMEN IN I PILENS VÄRLD





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar

Leta i den här bloggen